Bosna i Hercegovina ima nameru da prati evropske i svetske trendove u oblasti elektromobilnosti.
To je najavljeno i kao tema posebnog okruglog stola u okviru 15. Savetovanja elektroennergetičara – CIGRE u Neumu.
Uvodni referat je imala dr Suada Penava iz Elektroprivrede BiH, a moderator je dr Irfan Turković, profesor Elektrotehničkog fakulteta i predsednik Studijskog komiteta "Sistem i okolina" u okviru bosanskohercegovačkog ogranka Međunarodno veća za velike električne sisteme.
S obzirom na prva iskustva BiH u razvoju elektromobilnosti (prodaja vozila na električni pogon, otvaranje punionica...) i mogućnosti za masovnu upotrebu elektroautomobila, ova tema, kako je izjavio moderator, pobuđuje interesovanje domače stručne javnosti, ali i potencijalnih kupaca, prenosi portal Indikator.
Za uspešnu realizaciju projekta elektromobilnosti čiji su ključni benefiti smanjenje zagađenja koja nastaju sagorevanjem fosilnih goriva i korišćenje domaće električne energije, od velike važnosti je pristupačnost izvoru električne energije.
To uz ostalo znači da bi na području BiH trebalo da bude nešto više od 1.100 javnih punionica električnom energijom koliko je prema podacima iz 2020. godine i benzinskih stanica. No, tehnologija je napredovala pa se akumulatori za automobile mogu napuniti čak i u stanu, a u gradovima na svakom čošku.
Osim za okruglim stolom elektromobilnost ima svoje mesto i na sesijama spomenutog komiteta tokom neumskog savetovanja sa fokusom na integraciju vozila na električni pogon (elektromobila) u energetski sistem i njihov uticaj na poboljšanje kvaliteta vazduha.
A kako Srbija stoji na tom polju?
Podsetimo, kako je nedavno izjavio vršilac dužnosti direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak, to preduzeće dosta ulaže i u bezbednost saobraćaja i u životnu sredinu.
"Tu su punjači za elektrovozila, trenutno ih imamo osam, u planu je nabavka još deset u ovoj godini, snage 185 kilovata i koji jedno vozilo mogu da napune za 20 minuta ili manje", najavio je.
Drobnjak je kazao da su potrebna velika sredstva da se prošire naplatne stanice, jer intenzitet saobraćaja kontinuirano raste.
Prema rečima premijerke Ane Brnabić, radi se na izmenama i dopunama zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, da bi moglo da se naplaćuje punjenje iz pomenutih elektropunjača.
"Nema razloga da svi ljudi koji sipaju dizel ili benzin u svoja vozila plaćaju to, a da elektropunjače ne plaćaju kao što je sada slučaj", rekla je Brnabićeva.
Ipak, postoji inicijativa da se za 13 odsto smanji putarina za električna ili hibridna vozila sa elektronskom naplatom, jer je otprilike za toliko manje i zagađenje.